09 224 61 11

Lettergrootte: a a a

IT'ers aan het woord: "Elke dag ziet er anders uit."

Tom (verantwoordelijke bedrijfstoepassingen) werkt al twintig jaar bij AZ Sint-Lucas, Jérôme (helpdeskmedewerker en pc-technieker) vervoegde drie maanden geleden pas het team. Allebei zijn ze nog steeds overtuigd van hun keuze. 

Tom: De locatie was voor mij een groot pluspunt. Ik woon in Gentbrugge, dus ik verlies weinig tijd met mijn verplaatsing. Het ziekenhuis is heel goed bereikbaar. Met de tram, de fiets of de scooter ben ik hier heel snel. Werkzekerheid speelde ook mee. De IT-toepassingen in het ziekenhuis zullen niet verdwijnen, integendeel, er komen er altijd maar bij en er zijn heel wat mensen nodig om ze allemaal te onderhouden, updaten, installeren …

Jérôme: Ik heb voor het ziekenhuis gekozen omdat het niet commercieel is. Ik deed mijn stage bij een IT-bedrijf en toen moest ik bij elke telefoon ook proberen om softwarepakketten te verkopen. Dat was echt niets voor mij. Hier heb je enkel interne klanten, waardoor je sneller een band opbouwt. Ik heb het gevoel dat ik werk voor de goede zaak, want onrechtstreeks help ik ook de patiënten.

Tom: Je hebt een grote verantwoordelijkheid om alles draaiende te houden. Als de systemen niet meer werken, kan dat grote gevolgen hebben. Operaties kunnen niet doorgaan, patiënten moeten verplaatst worden naar andere ziekenhuizen …

Jérôme: Door de grote verantwoordelijkheid is er ook veel appreciatie voor onze job. Zelfs met kleine aanpassingen kunnen we mensen echt blij maken.

Goed onthaald

Jérôme: Mijn inscholing en onthaal was geweldig. Beginnen in een nieuwe werkomgeving is toch altijd een beetje stressen, maar ik werd echt goed opgevangen. Mijn collega’s zijn heel behulpzaam en ik kan altijd vragen stellen. Iedereen is hier heel vriendelijk, niet alleen binnen de dienst, maar ook op andere afdelingen.
Er is veel mogelijkheid tot vorming. Ik werk hier nog maar drie maanden en ik heb al 12 opleidingen kunnen volgen. Je wordt enorm gestimuleerd om bij te scholen, wat natuurlijk belangrijk is voor IT, want alles evolueert heel snel. We kunnen externe opleidingen volgen, maar delen onze kennis ook met elkaar. Wie verantwoordelijk is voor een systeem zorgt ervoor dat de collega’s ook met dat systeem kunnen werken.

Tom: Het ziekenhuis sluit nooit, dus hebben we een wachtdienst. Daarom is het belangrijk dat je een beetje van alles op de hoogte bent, want als je van wacht bent moet je elk probleem kunnen oplossen. Je kan natuurlijk altijd naar collega’s bellen, maar het is gemakkelijker als je zelf aan de slag kan.

Veel variatie

Jérôme: Mijn job is heel gevarieerd. Elke dag ziet er anders uit en ik kan veel rondlopen door het ziekenhuis.

Tom: Er lopen in elke afdeling van IT grote projecten, dus dat is ook fijn voor nieuwe medewerkers. Er is altijd veel vernieuwing. Toen ik hier begon te werken, was er geen wifi en mocht je zelfs geen gsm gebruiken in een ziekenhuis. Ondertussen kunnen patiënten bij dialyse van thuis uit al gegevens doorsturen naar het ziekenhuis. Alles verandert constant. Niet alleen in software, maar ook in hardware.

Jérôme: Bij mij zijn het eerder hardwareprojecten. Er wordt iets nieuws aangekocht, zoals een Apple TV of toetsenborden met kaartlezers en dan moet ik testen of dat werkt bij ons en hoe we dat kunnen inzetten. In de korte periode dat ik hier werk, heb ik al over verschillende dingen de verantwoordelijkheid gekregen. Ik mag dan zelfstandig aan de slag en zelf inplannen wanneer ik het doe en hoe ik het doe. Er is vertrouwen.

Tom: Je krijgt ook de nodige vrijheid om jouw projecten in te plannen. Je moet wel rekening houden met de afgesproken timings, maar krijgt wel voldoende tijd én middelen. Er komen nog veel nieuwe uitdagingen aan, dus nieuwe collega’s kunnen we zeker gebruiken.

Ook aan de slag gaan bij AZ Sint-Lucas? Bekijk hier alle vacatures.