Opname en onthaal

Een ziekenhuisopname begint thuis. Wat neem je straks mee? Welke papieren moet je vooraf aanvragen? En kan je al iets regelen voor als je weer naar huis mag?

Veelgestelde vragen

  • Wat zijn de openingsuren van de opnamedienst?

    De opnamedienst is open elke weekdag van 6u30 tot 19u. In het weekend en op feestdagen is dat van 7u tot 17u50. Je vindt de opnamedienst in straat 60.

  • Ik heb een afspraak voor een consultatie. Wat breng ik mee?

    Als je een afspraak hebt voor een consultatie, moet je je vooraf inschrijven aan de kiosk in straat 60. Dat doe je door je identiteitskaart in te geven. Volg de stappen op het scherm. Neem de etiketten die uit de printer rollen en begeef je naar de consultatie.

    Heb je geen identiteitskaart, dan kan je dat aanduiden op het scherm en krijg je een volgnummer voor de balies.

    Kinderen zonder kidsID kunnen hun ISI+ kaart gebruiken om in te schrijven. Maak op het scherm de keuze ISI+ en scan vervolgens de streepjescode (niet de QR-code) aan de barcodescanner links onder het scherm. Neem de etiketten uit de printer en begeef je naar de consultatie.

  • In woon in het buitenland. Waar moet ik aan denken?

    Neem vooraf contact op met onze Sociaal Administratieve Dienst (SAD). Onze medewerkers informeren je met plezier over de zaken die je vooraf in orde kan brengen.

  • Wat als ik een afspraak heb voor een consultatie of een ingreep, maar toch niet kan komen?

    Heb je een afspraak, maar kun je niet komen? Verwittig dan zo snel mogelijk het secretariaat van je arts. Tot 24 uur voor de afspraak kun je kosteloos annuleren. Als je niet naar je afspraak komt of laattijdig hierover verwittigt (minder dan 24 uur voor de afspraak), dan rekenen we een bedrag van 30 euro aan.

    Voor een ingreep die minder dan 24 uur vooraf wordt geannuleerd, rekenen we een bedrag van 150 euro aan.

Aanmelden

AZ Sint-Lucas is goed bereikbaar met de wagen en het openbaar vervoer. Kom je met de auto dan kun je op onze parkeertoren parkeren. Respecteer het afgesproken tijdstip, zodat alle onderzoeken op tijd kunnen plaatsvinden.

Ingang

Het ziekenhuis heeft twee ingangen: één aan de kant van de parking en één aan de stadskant.

Rolstoelen

Aan de parking en bij de ingang staan rolstoelen. Om hiervan gebruik te maken, heb je een munt van 1 euro nodig. Je krijgt de munt terug na het terugbrengen van de rolstoel.

Hulp nodig?

Als er een vrijwilliger aanwezig is aan het onthaal, begeleidt die jou graag naar de consultatie. Onze vrijwilligers helpen ook met plezier iedere persoon met een beperking (auditief, visueel, lichamelijk, mentaal ...). Er zijn helaas niet altijd vrijwilligers aanwezig, dus je neemt best zelf iemand mee die je kan begeleiden.

Openingsuren

De opnamedienst is open elke weekdag van 6u30 tot 19u. In het weekend en op feestdagen is dat van 7u tot 17u50. Telefonisch kan je de opnamebalie bereiken via 09 224 53 57.

Inschrijving

Meld je bij de opnamebalie in straat 60 voor je inschrijving. Aan de kiosk kan je je aanmelden met je identiteitskaart. Volg de instructies op het scherm en neem je volgnummer. Als je nummer op het scherm verschijnt, word je aan de balie verder geholpen.

We maken je administratief dossier klaar. Op het opnameformulier bevestig je definitief de kamerkeuze met de daaraan verbonden supplementen. Als je de naam van je huisarts doorgeeft bij de inschrijving dan wordt hij/zij automatisch op de hoogte gebracht van je opname. Wil je dat niet, vermeld dit dan duidelijk.

De weg vinden in het ziekenhuis

Het ziekenhuis is onderverdeeld in straten. Er hangen overal wegwijzers (aan het plafond) met daarop de nummers van de straten. De spoedafdeling is altijd in het rood aangeduid en de uitgang in het groen.

Bij je inschrijving aan het onthaal krijg je mee op welke straat je moet zijn. Twijfel je toch nog? Vraag dan informatie aan het onthaal of aan een medewerker die je tegenkomt in de gang (die herken je aan hun badge).

Keuze van de kamer

Wij vragen je bij de ziekenhuisopname welke kamer je wenst.

Je kunt kiezen tussen drie soorten kamers:

  • een gemeenschappelijke kamer
  • een tweepersoonskamer
  • een eenpersoonskamer

Jouw keuze heeft geen invloed op de kwaliteit van de verzorging, alleen op het comfort en de privacy.

De kamerkeuze bepaalt de prijs die je uiteindelijk betaalt. Op de opnameverklaring bevestig je definitief jouw kamerkeuze met de daaraan verbonden supplementen.

De opnamedienst houdt zoveel mogelijk rekening met je keuze. Als de gewenste kamer niet onmiddellijk beschikbaar is, proberen we zo snel mogelijk de gevraagde kamer aan te bieden. Wij rekenen op je begrip als wij, door plaatsgebrek of een spoedgeval, niet onmiddellijk de kamer kunnen geven die je wilt.

In bepaalde gevallen kun je kamer niet kiezen. Het kan om medische redenen nodig zijn dat je op een éénpersoonskamer verblijft. De arts beslist hierover.

Overnachten van familieleden

Op een eenpersoonskamer kan – als je toestand dit vereist – een familielid blijven overnachten. Je kunt dit bespreken met de dienstverantwoordelijke van de afdeling.

Kamer ouder-kind

Je kunt kiezen tussen een éénpersoonskamer en een gemeenschappelijke kamer. Op een eenpersoonskamer kan er altijd één ouder blijven overnachten. Op de gemeenschappelijke kamers kunnen maximaal twee kindjes verblijven met één ouder (van één van beide kinderen). Ongeacht de kamerkeuze worden hotelkosten (overnachting en maaltijden) aangerekend voor de ouder.

Maaltijden voor partners op de kraamafdeling

Partners kunnen overnachten op de kamer en krijgen er ook een avondmaal. De maaltijd moet je de dag voordien wel aanvragen.

Hoeveel kost mijn opname?

Krijg je graag al een beeld van de eindfactuur?

Hoe bereid je je voor op de opname?

Preopnamebalie

Als je een afspraak krijgt voor een ingreep met overnachting in het ziekenhuis, dan zijn er soms voorbereidende onderzoeken zoals een lichamelijk onderzoek, een bloed- en röntgenonderzoek nodig. Er komt ook heel wat papierwerk kijken bij een opname. Onze preopnamebalie helpt je hierbij, zodat je opname tot in de puntjes kan worden voorbereid.

Verzekeringsmaatschappij

Als je een hospitalisatieverzekering hebt, neem dan vooraf contact op met de verzekeringsmaatschappij. Met sommige verzekeringsmaatschappijen heeft AZ Sint-Lucas een overeenkomst om de kosten ten laste van de patiënt rechtstreeks aan de verzekering aan te bieden. Daarvoor is een betalingsakkoord van de verzekering nodig. Informeer je goed over de documenten die je hiervoor in orde moet brengen. Breng op de dag van opname je documenten en/of verzekeringskaart mee.

Huisarts

Laat je huisarts weten dat je wordt opgenomen. Als je dat wenst, krijgt je huisarts alle resultaten en medische gegevens toegestuurd.

Ziekenfonds en werkgever

Als je in het ziekenhuis opgenomen bent, ben je arbeidsongeschikt. Het ziekenfonds betaalt je dan een vervangingsinkomen:
een uitkering wegens arbeidsongeschiktheid. Dit moet je daarvoor doen:

Je bent werknemer:

  • Breng onmiddellijk je werkgever op de hoogte.
  • Bezorg je werkgever binnen de twee werkdagen een medisch getuigschrift.
  • Verwittig de adviserend geneesheer van het ziekenfonds.
  • Stuur een ‘getuigschrift van arbeidsongeschiktheid’ naar je ziekenfonds.

Je bent zelfstandig of werkloos:

  • Verwittig de adviserend geneesheer van het ziekenfonds.
  • Stuur een ‘getuigschrift van arbeidsongeschiktheid’ naar je ziekenfonds

Getuigschrift van arbeidsongeschiktheid

Om een uitkering van het ziekenfonds te krijgen, moet je een ‘getuigschrift van arbeidsongeschiktheid’ opsturen naar de adviserend geneesheer van het hoofdkantoor van je ziekenfonds. Het is een voorgedrukt formulier dat je kunt krijgen bij je ziekenfonds.

Eigenlijk moet je dit getuigschrift binnen de drie kalenderdagen bezorgen, maar de termijn wordt verlengd als je werkende bent.

  • Je bent arbeider: stuur het getuigschrift binnen de 14 dagen op.
  • Je bent bediende: stuur het getuigschrift binnen de 28 dagen op.
  • Voor zelfstandigen geldt een termijn van 29 dagen.

De poststempel geldt als bewijs.

Aangifte van ongeval

Is de opname het gevolg van een ongeval, dan moet je zo snel mogelijk je ziekenfonds verwittigen via het formulier ‘aangifte van ongeval’ dat je bij hen kan aanvragen. Bij sommige ziekenfondsen kan je een ongeval ook digitaal aangeven.

Deze aangifte is verplicht voor alle ongevallen: arbeidsongevallen, verkeersongevallen, schoolongevallen, sportongevallen, ongevallen thuis ... Zelfs voor bijvoorbeeld een valpartij thuis.

Als je jouw ongeval niet aangeeft, kan het ziekenfonds een financiële tussenkomst weigeren. Heb je nog vragen hierover? Neem dan tijdens de kantooruren contact op met de facturatiedienst van het ziekenhuis via 09 224 61 83.

Word je opgenomen omwille van een arbeidsongeval, meld dit dan onmiddellijk bij inschrijving (spoedopname, consultatie, opname). Bij een arbeidsongeval wordt de factuur immers rechtstreeks naar de verzekeraar gestuurd.

Verblijf op de afdeling

Hoe verloopt het verblijf op de afdeling? Wat zijn de bezoekuren, waarom krijg je een polsbandje, wat staat er op het menu ...?

Wat breng ik mee?

We maakten een lijstje van wat je moet meebrengen voor een vlot verloop van je opname.

Naar het overzicht.

Naar huis na je opname

Wist je dat je nu al heel wat kan regelen voor na je opname?

Lees hier wat je al kunt doen.

Voorzieningen

Hongertje? Hebben we wifi? Kan ik hier geld afhalen?

Welke service bieden we?


Onthaalbrochure

De inhoud van deze pagina werd samengesteld door de betrokken dienst(en). Laatste update: 17-april-2024.
Naar boven

AZ Sint-Lucas & Volkskliniek

Groenebriel 1
9000 Gent

GPS adres

Terhagen

09 224 61 11
info@azstlucas.be
Qualicor Europe Logo RGB

AZ Sint-Lucas behaalde het Qmentum-kwaliteitslabel van Qualicor Europe

made by