09 224 61 11

Lettergrootte: a a a

Beweging

Naast een gezonde voeding en insuline is lichaamsbeweging een derde belangrijke pijler in de behandeling van uw diabetes. Als we bewegen, verbruiken we energie. Die energie krijgen we van suikerreserves in onze spieren. Deze suikers worden in onze spieren aangevuld langs de bloedbaan, waardoor het suikergehalte in het bloed daalt. Regelmatig bewegen, dagelijks gedurende 30 minuten, zorgt ervoor dat:

  • Uw bloedsuikers en uw HbA1c dalen.
  • U gewicht kan verliezen en het vetgehalte in uw bloed daalt.
  • Uw bloeddruk lager is, de bloedcirculatie beter is en het risico op hartaandoeningen vermindert.
  • Uw spieren en botten verstevigen.

 

Enkele tips:

  • Ga bij voorkeur samen met anderen sporten. Breng hen op de hoogte dat u diabetes hebt en vertel hoe ze u eventueel kunnen helpen.
  • Breng afwisseling in uw sport en zorg dat u er plezier aan beleeft.
  • Neem steeds suikerhoudende of isotone drank (in overleg met diëtiste) of druivensuiker mee.
  • Draag aangepast schoeisel en controleer regelmatig uw voeten.
  • Let op de inspuitplaatsen van uw insuline voor het sporten: vermijd inspuiten in de benen voor u gaat lopen of fietsen. Uw insuline wordt dan immers te snel opgenomen.
  • Duursporten zijn aangeraden: lopen, fietsen, zwemmen,...
  • Sommige sporten zijn minder geschikt als u diabetes hebt zoals duiken, parachutespringen, …

Uit ervaring zult u leren dat aanpassing van uw insulinedosis en/of uw voeding erg afhankelijk is van de duur en de intensiteit van uw inspanning. U bespreekt dit best met de endocrinoloog, de verpleegkundige en/of de diëtiste.

Laatste update 15/12/2017 - team diabeteskliniek