09 224 61 11

Lettergrootte: a a a

Tips voor betere eetgewoontes

Een kind heeft behoefte aan structuur, ook aan tafel. Maak duidelijke afspraken over waar en hoeveel het eet. Drie maaltijden (ontbijt, middagmaal en avondmaal) en twee tussendoortjes per dag zijn ideaal. Eten doet u bij voorkeur op regelmatige tijdstippen en op vaste plaatsen.

  • Sla geen maaltijden over, vooral het ontbijt niet.
  • Voorzie een gezonde lunch voor op school (bv. een slaatje of schijfjes tomaat tussen de boterham) en geef dagelijks fruit mee in de boekentas.
  • Geef de voorkeur aan gezonde tussendoortjes zoals fruit of rauwe groenten.
  • Zorg ervoor dat uw kind regelmatig water drinkt.
  • Af en toe iets zoets mag, maar maak daarover afspraken met uw kind.
  • Bepaal portiegroottes (bv. een afgewogen potje chips ipv een hele zak tijdens een verjaardagsfeestje, enkel op woensdag).
  • Gebruik voeding niet als beloning of straf.
  • Vermijd dat uw kind zich verveelt want dat zet aan tot eten.
  • Betrek uw kind bij het bereiden van gezonde maaltijden (bv. samen fruitsalade maken, samen groenten schoonmaken).
  • Eet steeds op een vast tijdstip en aan tafel.
  • Doe geen andere dingen tijdens de maaltijd zoals tv kijken, spelletjes spelen of lezen.
  • Maak van de maaltijd een gezinsgebeuren.
  • Gezonde voeding hoeft niet saai te zijn. Gebruik uw creativiteit om voeding op een aantrekkelijke manier te presenteren met leuke kleuren, vormen, smaken, geuren, enz.
  • Laat uw kind nieuwe smaken ontdekken. Kennismaken met nieuwe voedingsmiddelen is belangrijk voor de ontwikkeling van een gezond en gevarieerd voedingspatroon.

Laatste update 15/12/2017 - obesitasteam