09 224 61 11

Lettergrootte: a a a

Tips voor meer beweging

Waarom is regelmatig bewegen zo goed?

  • Beweging zorgt ervoor dat de lichaamsfuncties (spijsvertering, bewegingsstelsel, enz) verbeteren.
  • Beweging maakt uw kind fit en zorgt ervoor dat de lichamelijke conditie erop vooruit gaat.
  • Beweging bevordert de fysieke en mentale ontwikkeling van uw kind.
  • Sport en beweging verbeteren de lichaamssamenstelling: het zet vetmassa om in spiermassa.
  • Lichaamsbeweging is niet enkel inspannend maar ook ontspannend.

Dagelijks ongeveer 1 uur matig lichamelijk actief zijn, is de aanbeveling voor iedereen jonger dan 18 jaar.
Bij matige lichamelijke inspanningen ademt uw kind iets dieper en sneller dan normaal, zoals bij wandelen, fietsen, zwemmen, enz. Het bewegen moet niet één uur lang na elkaar, maar mag gespreid worden over de dag. Zo kunt u bv. 2 keer vijftien minuten fietsen en 3 keer tien minuten wandelen. Meer bewegen mag natuurlijk altijd.

 

Tips voor meer beweging

  • Integreer beweging in het dagelijkse leven: op school, verplaatsingen, thuis en tijdens vrije tijdsactiviteiten. Laat bijvoorbeeld uw kind te voet of met de fiets naar school gaan, neem de trap in plaats van de lift, enz.
  • Wees actieve ouders zodat uw kind positieve rolmodellen of voorbeelden heeft.
  • Stimuleer uw kind om buiten te spelen met bal, springtouw, rolschaatsen, enz.
  • Probeer regelmatig samen te bewegen: bv. gaan zwemmen, wandelen, fietsen, enz.
  • Zoek een sport die uw kind leuk vindt en motiveer lidmaatschap in een sportclub of deelname aan de schoolsportactiviteiten.
  • Indien uw kind dit wenst, kunt u het inschrijven in de jeugdbeweging.
  • Vermijd periodes van lang stilzitten, onderbreek regelmatig met een moment van beweging.
  • Maak met uw kind afspraken over de duur van het kijken naar beeldschermen als tv of computer.
  • Wees zelf actief zodat uw kind positieve rolmodellen of voorbeelden heeft. Het beste is om beweging niet uitsluitend te beperken tot sporten, maar de lichamelijke activiteit te integreren in het dagelijks leven.
  • Indien u moeilijkheden ervaart om uw kind regelmatig te laten bewegen, kan een bewegingstherapeut u verder helpen. Deze stelt samen met u en uw kind een aangepast bewegingsprogramma op.
  • Ondersteun uw kind in de (sport)activiteiten die het wil ondernemen (veilig van en naar de sportles laten gaan, materiaal voorzien, af en toe gaan kijken,…).
  • Altijd van toepassing: het belang van belonen en niet straffen. Niet belonen met voedsel en niet straffen door afnemen van een sportactiviteit of verplichten tot bewegen.

Laatste update 15/12/2017 - obesitasteam