Mangomoment

We hechten erg veel belang aan hoe je als patiënt jouw verblijf of behandeling in het ziekenhuis ervaart. Zo hebben we ook oog voor Mangomomenten. Dit zijn kleine, onverwachte, verrassende, subtiele handelingen of gebaren waar we als medewerker of zorgverlener onze patiënt een groot plezier mee doen. Ze zijn niet ziektespecifiek en vergen geen of weinig tijd, middelen of energie. Ze maken de dag simpelweg een beetje mooier.

Mangomoment

Hondje op bezoek, een mangomoment op de afdeling SP chronische

José, een kranige dame van 93, had het tijdens haar opname vaak moeilijk. Ze miste haar hondje Leo ontzettend hard. Dankzij de inzet van de zorgverleners van SP chronische en de toestemming van de behandelende arts en infectiepreventie beleefde José echter een moment dat ze niet gauw zal vergeten. Haar hondje kwam op bezoek! Meer zelfs: omdat José nog lange tijd in het ziekenhuis verbleef werd geregeld dat Leo nog enkele keren terug kon komen. De bezoekjes gaven José – zowel mentaal als fysiek – duidelijk een boost.

Mangomoment 2

Feestelijk sapje, een mangomoment op de afdeling sp neurologie

Toen een logistiek assistente merkte dat bij een patiënt op de kamer veel sinaasappelen lagen, stelde ze hem voor om ze te persen.

In plaats van het fruitsap in een gewoon glas uit te gieten, kiest ze voor een champagneglas met een rietje en een parapluutje. Net zoals een cocktail gepresenteerd wordt. De patiënt is enorm verrast door deze kleine attentie en wordt er zelfs emotioneel van.

Hij vraagt om een foto te nemen van hem en zijn glas zodat hij het in de namiddag aan zijn familie kan tonen. Hij hangt de foto zelf uit op zijn kamer en vertelt het verhaal aan iedereen die passeert, ook aan de artsen. Een klein gebaar dat bijzonder geapprecieerd werd door de patiënt.

Van waar komt de naam mangomoment?

De term ‘mangomoment’ is ontstaan na een reportage van journaliste Annemie Struyf. Bij haar bezoek op de afdeling intensieve zorgen in UZ Leuven aan patiënte Viviane vraagt Annemie wat Viviane een plezier zou kunnen doen. Viviane antwoordt daarop dat het al heel lang geleden is dat ze een mango heeft geproefd. Bij haar volgende bezoek brengt Annemie een mango mee voor Viviane die er zichtbaar van geniet en straalt van geluk en ontroering. In de reportage zien we wat die kleine momenten voor een patiënt kunnen betekenen.

De inhoud van deze pagina werd samengesteld door de betrokken dienst(en). Laatste update: 25-november-2022.
Naar boven

AZ Sint-Lucas & Volkskliniek

Groenebriel 1
9000 Gent

GPS adres

Terhagen

09 224 61 11
info@azstlucas.be
Qualicor Europe Logo RGB

AZ Sint-Lucas behaalde het Qmentum-kwaliteitslabel van Qualicor Europe

made by