We mochten op 15 mei 2025 de duurzaamheidsaward van zorgwerkgever van het jaar in ontvangst nemen.
We zijn heel trots dat onze inspanningen op vlak van duurzaamheid op deze manier erkend worden. Het is een pluim voor alle medewerkers die hier op hun eigen manier aan bijdragen.
ZORG Magazine vatte onze winst samen: "Het ecoteam van AZ Sint-Lucas ontwikkelde een modulaire afvaltoren, schrapte het gebruik van wegwerpbekers voor medicatietoediening en weerde alle wegwerpverpakkingen in het personeelsrestaurant. Het stadsziekenhuis heeft bovendien oog voor het sociale aspect, met intercultureel bemiddelaars en ook patiënten worden actief bevraagd over hun zorgtraject. Het ziekenhuis neemt verdiend de Duurzaamheidsaward van het Jaar 2025 mee naar huis."
De directies van AZ Sint-Lucas en AZ Jan Palfijn hebben, in nauw overleg met alle vakbonden, een akkoord bereikt over de loon- en arbeidsvoorwaarden van de huidige medewerkers van beide ziekenhuizen én over het nieuwe personeelsstatuut voor de medewerkers van AZ Ganda. Daarmee zetten beide ziekenhuizen opnieuw een belangrijke stap richting hun fusie op 1 januari 2027.
Wie deelneemt aan het bevolkingsonderzoek voor darmkanker en een afwijkend resultaat krijgt, kan sneller bij ons terecht voor een coloscopie, die uitsluitsel geeft. Voor patiënten betekent dat in de eerste plaats dat ze minder lang in het ongewisse blijven over hun gezondheid.
We starten met het monitoren van hartpatiënten op afstand. Via een app kunnen de patiënten dagelijks een aantal parameters bijhouden die in het ziekenhuis worden opgevolgd. Telemonitoring geeft gemoedsrust, zorgt voor minder verplaatsingen én draagt bij aan een betere levenskwaliteit. Dit nieuwe traject past in het beeld van de toenemende extramurale zorg die ziekenhuizen bieden.
Groenebriel 1
9000 Gent
GPS adres
Terhagen