Een opname op onze PAAZ (psychiatrische afdeling algemeen ziekenhuis) kan heel wat teweeg brengen. Je zoekt als betrokkene manieren om de patiënt te ondersteunen. We werken graag met je samen om de kwaliteit van onze zorg en het herstelproces van de patiënt te bevorderen. Jij kent de patiënt beter dan ons, daarom hechten we belang aan jouw ervaringen en bekijken graag hoe je ons kan helpen.
We zijn een open afdeling voor volwassenen in een vrijwillige opname. Wij bieden de patiënt op de PAAZ de mogelijkheid om een tijdelijke pauzeknop in te drukken en afstand te nemen van de situatie. Onze focus ligt op het overschouwen van de crisis en te zoeken ‘hoe verder’. In een veilig kader bieden we de patiënt tijdelijke steun, hulp en rust. Bij ons kan iedereen terecht met allerlei psychische problemen zoals depressie, verslavingsproblematiek, psychose, suïcidaliteit …
De duur van de opname bepalen we individueel. Tijdens het verblijf stellen we een traject op maat voor. Soms is aansluitend vervolghulp nodig. Het herstelproces van de patiënt zien we als een samenwerking tussen onze afdeling, de persoon in kwestie en het betrokken netwerk.
Op de PAAZ kunnen mensen maximaal drie weken verblijven, in afstemming met de psychiater en het multidisciplinaire team. Een patiënt krijgt een behandelende psychiater toegewezen. Daarnaast vindt er wekelijks een multidisciplinair overleg plaats, waar het verdere verloop van de opname wordt besproken met de verschillende disciplines. We vragen bij opname aan de patiënt welke contactpersonen betrokken mogen worden tijdens de opname.
We vinden het belangrijk dat je je als betrokkene welkom voelt bij ons op de afdeling. Welkom om bezoek te brengen aan de patiënt, maar ook welkom om bezorgdheden of vragen met ons op te nemen. Een opname kan ook je eigen emotionele en psychische welbevinden beïnvloeden en ook daarin willen we je ondersteunen.
De patiënt kan als ouder vaak minder of niet instaan voor de zorg van de kinderen. Daarom neemt de omgeving vaak meer zorg op. We vinden het belangrijk om te bekijken op welke manier er contact kan zijn tussen kind en ouder. Een aantal aandachtspunten:
In de bezoekruimte kan je op een discrete en comfortabele manier een gesprek voeren met de patiënt. Bezoek kan uiteraard ook op de kamer of buiten de afdeling, bijvoorbeeld in onze bistro, de zithoekjes in de gangen of in het nabijgelegen Vogelenzangpark. Patiënten verlaten de afdeling telkens in afstemming met het team.
De bezoekruimte bevindt zich recht tegenover de verpleegpost en kan een plek zijn waar jullie een discreter gesprek kunnen hebben. Er is ook wat speelgoed ter beschikking. De leefruimte kan je hiervoor niet gebruiken. Ze dient voor de rust en privacy van medepatiënten.
Wil je gebruikmaken van de bezoekruimte? Dat kan tijdens de bezoekuren. Spreek ons zorgteam aan.
In de zorg is het beroepsgeheim een fundamenteel principe. Dit houdt in dat zorgverleners vertrouwelijke informatie over patiënten niet zonder toestemming mogen delen met derden. Gevoelige informatie zoals de gezondheidstoestand van de patiënt valt daar dus ook onder. We bespreken met patiënten dat het belangrijk is betrokkenen te informeren.
Ongeacht de toestemming van de patiënt, kunnen we altijd met jou in gesprek gaan. Welke informatie we tijdens zo'n gesprek kunnen delen, is afhankelijk van de toestemming van de patiënt. Algemene informatie (zoals bezoekuren, algemene werking) kunnen we altijd bespreken. Informatie over het traject van de persoon in opname, kunnen we alleen delen als die daar expliciet toestemming voor gegeven heeft. Als jij informatie met ons deelt over de patiënt, bekijken we altijd hoe we daar transparant kunnen mee omgaan met de patiënt in kwestie.
Tijdens de opname kan je met vragen bij ons zorgteam terecht. We bekijken wie van ons team een gesprek kan inplannen en stemmen af met de patiënt welke informatie we mogen delen.
Op de afdeling werken vier psychiaters en een assistent-psychiater in opleiding. De psychiater is verantwoordelijk voor de start, het verloop en het einde van een opname. De patiënt krijgt bij het begin van de opname een vaste psychiater toegewezen. De psychiaters vervangen elkaar bij verlof.
Als je een gesprek wenst met de psychiater, kan je dat doorgeven aan de verpleging. Wij bekijken het. Het eerste aanspreekpunt voor gesprekken is de psycholoog.
De hoofdverpleegkundige staat in voor het realiseren van een kwalitatieve verpleegkundige en paramedische zorg, een efficiënte werkorganisatie en een motiverend personeelsbeleid. De hoofdverpleegkundige mag je zeker ook aanspreken.
Op de afdeling is er 24/24 een team van verpleegkundigen aanwezig. De verpleegkundigen zorgen voor de continuïteit op dienst. Ze houden het verpleegdossier bij en zijn op de hoogte van het opnameverloop. Verpleegkundigen zijn het rechtstreeks aanspreekpunt en staan jou en de patiënt bij vanaf het begin van de opname tot aan het ontslag.
We koppelen altijd een psycholoog aan de patiënt. Die verkent samen met de patiënt de problemen. De psychologen bieden deskundige hulp bij persoonlijke, relationele of gezinsmoeilijkheden, vanuit verschillende psychotherapeutische perspectieven (cognitief-gedragsmatig, systemisch, cliëntcentered …) Daarnaast bekijken zij met de patiënt wie betrokken is op het moment van opname en wie op welke manier al dan niet actief betrokken wordt. Tot slot helpt de psycholoog ook de vervolghulp te organiseren, als dat nodig is. Standaard voorzien we minstens één contactmoment per week met de psycholoog en de patiënt.
Onze ergotherapeuten op de afdeling ondersteunen en begeleiden mensen met een psychische kwetsbaarheid, met persoonlijk herstel van de patiënt als einddoelstelling. Dat doen ze met een brede en gevarieerde waaier aan therapiesessies en (groeps)activiteiten.
Concreet gaan ze aan de slag rond de eigen (dag)structuur, sociale vaardigheden en communicatie, inzicht in eigen functioneren, gezonde en aangepaste coping mechanismen (bv. omgaan met stress) … Deze thema’s komen aan bod via verschillende therapievormen, zoals psycho-educatieve sessies, gespreksgroepen (ervaringen delen met anderen), alledaagse handelingen (bv. koken), cognitieve training (bv. geheugen), therapie met woord en muziek, creatieve therapie …
In de psychomotorische therapie (PMT) gebruiken we beweging en lichamelijkheid als startpunt om een psychologisch gunstige invloed na te streven. Vanuit een non-verbale invalshoek werken we rond de totale persoonlijkheid (het motorische, cognitieve en sociaal-affectieve aspect), maar ook het verbale aspect kan een centrale plaats krijgen binnen de therapie.
De doelstellingen kunnen voor elke patiënt anders liggen: activeren, zicht krijgen op het eigen functioneren, interactie in groep, leren aanvaarden en omgaan met eigen mogelijkheden en beperkingen, omgaan met emoties, leren ontspannen en genieten, sociale en communicatieve vaardigheden verhogen, een positieve identiteit uitbouwen …
Enkele onderdelen van de PMT zijn: lichaamsgeoriënteerde therapie (werken met lichaamstaal, symboliek, leren voelen, herkennen van emoties …), bewegingsopdrachten, relaxatietherapie, yoga, stretchen, mindfulness, ademhalingsoefeningen, sporten, dans …
Door bewegingsactiviteit aan te bieden en te coachen, proberen we een negatieve vicieuze cirkel van verminderde fysieke activiteit te doorbreken. We willen de algemene fysieke toestand verbeteren en met succeservaringen het gevoel van zelfwaarde verhogen. Lichaamstherapie leidt tot een beter mentaal functioneren.
Onze verslavingsdeskundige heeft specifieke expertise rond middelenmisbruik.
De maatschappelijke assistenten informeren en begeleiden de persoon in opname bij administratieve zaken. Als er vragen zijn rond ziekte-uitkering, hospitalisatieverzekering, financiële problemen, psychosociale problemen … kan je beroep doen op een medewerker van de sociale dienst.
De ervaringsdeskundige heeft zelf ervaring in armoede en sociale uitsluiting. Ze begrijpt de leefwereld en de drempels waar heel wat kwetsbare personen mee geconfronteerd worden. Vanuit haar expertise die ze heeft opgebouwd, begeleidt en informeert ze patiënten. De ervaringsdeskundige is ook altijd een aanspreekpunt voor een laagdrempelig gesprek met de patiënt.
De logistieke medewerker staat in voor de logistieke ondersteuning en opvolging op de afdeling waaronder maaltijdzorg en patiëntenvervoer bij consultaties.
De medewerkers van de schoonmaak zorgen voor een nette en ordelijke omgeving op de afdeling en in de kamers. We verwachten van de patiënt dat die zelf ook de netheid van de kamer en afdeling bewaart.
Als er opmerkingen of klachten zijn, kan je altijd terecht bij het team. Als je niet tot een oplossing komt, kan je ook contact opnemen met de ombudsdienst van het ziekenhuis.
Als betrokkene kan je dagelijks op bezoek komen, op vaste momenten buiten de therapie-uren:
Tijdens de opname is het belangrijk dat de patiënt de voeling met de thuissituatie niet verliest, daarom werken we met vrije momenten waarop de patiënt naar buiten kan gaan:
In bepaalde situaties gelden er uitzonderingen op de normale uitgangsregeling. We overleggen deze regeling altijd met de patiënt, de behandelende psychiater, het verpleegkundig team en de omgeving.
Het is verboden om medicatie rechtstreeks aan de patiënt te bezorgen. Medicatie die je meebrengt van thuis, geef je altijd af aan de verpleegkundige. Het is niet toegelaten om energiedrank mee te brengen of te consumeren op de afdeling. Verder is het bezit en gebruik van middelen (alcohol, drugs …) op de afdeling verboden. Bij problemen met bezoekers (dronkenschap, agressie …) vragen wij hen de afdeling te verlaten.
Bij vragen over de kostprijs van de opname, kan je contact opnemen met de maatschappelijk assistenten van de PAAZ.
In Vlaanderen zijn er verschillende ondersteunende organisaties actief voor steunfiguren en betrokkenen van mensen met een psychische kwetsbaarheid. Via de website www.familieplatform.be vind je een overzicht. Je kan er terecht met vragen, vindt er informatie en steun door lotgenoten.
Andere ondersteunende organisaties:
Intrafamiliaal geweld
Eetstoornis
Groenebriel 1
9000 Gent
GPS adres
Terhagen