We stellen ons strategisch plan voor als een robuust huis dat rust op zes pijlers. De strategische pijlers vormen de basis en ondersteunen de realisatie van onze missie, onze visie en onze waarden. We werken samen voor onze patiënten die altijd centraal staan bij alles wat we ondernemen.
Samen realiseren we de ideale patient journey voor iedereen. Een patient journey (of "patiëntenreis") is de totale ervaring van patiënten tijdens het hele zorgproces. Vanaf de eerste zorgvraag (soms van thuis uit), tot ontslag uit het ziekenhuis met eventuele nazorg.
Topzorg midden in't leven
Als duurzaam urban ziekenhuis staan we garant voor kwalitatieve, toegankelijke en warme zorg in een hoogtechnologische omgeving. Ons gedreven team gaat dagelijks in dialoog met onze patiënten, hun naasten en onze partners om samen de beste uitkomst te realiseren op mensenmaat. We nemen onze maatschappelijke verantwoordelijkheid op, ook naar de meest kwetsbaren toe.
Onze waarden bepalen ons gedrag. In AZ Sint-Lucas zijn we:
We moeten zorgen dat het beleid geen dode letter blijft en dat kan alleen als we samenwerken als één gedreven team. Met andere woorden: alle neuzen in dezelfde richting!- Thierry Freyne Algemeen directeur
Kwaliteit, altijd! AZ Sint-Lucas Gent garandeert veilige en hoogwaardige zorg door strikte kwaliteitsnormen te volgen.
We geven de best mogelijke tweede- en derdelijnszorg aan onze patiënten, evidence-based, gestandaardiseerd, met een belangrijke focus op patiëntveiligheid. We zetten in op hoog- kwalitatieve medische, verpleegkundige en paramedische zorg en toetsen die af met andere zorgorganisaties aan de hand van outcome-indicatoren maar ook via (externe) accreditatie- trajecten.
Hoogkwalitatieve zorg- en dienstverlening is essentieel voor patiënttevredenheid, veiligheid en effectieve zorgresultaten. Ook kwalitatieve en efficiënte processen spelen een belangrijke rol.
De mens centraal! Onze patiënten en medewerkers ervaren een uitstekende dienstverlening met vriendelijke en duidelijke informatie en afspraken. We stemmen onze werking af op de noden van de patiënt.
In alles wat we doen, streven we ernaar een centrum van medische en verpleegkundige excellentie te zijn. We gaan onomwonden voor een warme en vertrouwde omgeving waar de mens in al zijn aspecten centraal staat, zowel patiënten als medewerkers.
Dat gaat niet alleen om de klinische resultaten, maar ook om de globale beleving van onze patiënten en hun naasten/mantelzorgers, vanaf het moment dat ze contact opnemen met het ziekenhuis tot aan het moment dat ze terug thuis zijn: het gaat om het realiseren van de (ideale) patient journey. Daarbij hebben we altijd oog voor de toegankelijkheid van de zorg- en dienstverlening.
Wij zijn Sint-Lucas! Samen gaan we voor sterk leiderschap, de juiste collega’s op de juiste plaats, het ontwikkelen van ieders competenties en kennisdeling. Het welzijn en de veiligheid van ons team staan voorop.
Een goede sfeer in het ziekenhuis is essentieel voor het welzijn van onze medewerkers, de kwaliteit van de zorg, de tevredenheid van de patiënten en de doeltreffendheid van de organisatie. Onze leidinggevenden hebben daarin een cruciale rol.
Door in te zetten op een positieve organisatiecultuur, kwaliteit en uitmuntende dienstverlening zullen onze artsen en andere medewerkers meer dan ooit de ambassadeurs zijn van ons ziekenhuis. Het zorgt er ook voor dat we onze medewerkers kunnen behouden, wat belangrijk is in een concurrentiële arbeidsmarkt. Over voldoende medewerkers beschikken met de nodige expertise omdat ze blijvend worden bijgeschoold, bevordert ook de positieve organisatiecultuur en de mogelijkheid om onze strategie te implementeren. We willen evolueren naar een ‘HR-beleid’ voor onze artsen.
We hebben state-of-the-art apparatuur om de best mogelijke zorg te bieden en maken onze processen efficiënter en veiliger met innovatieve ideeën en technieken.
Hoogkwalitatieve (ziekenhuis)zorg is een gegeven in evolutie. De wetenschappelijke vooruitgang, de technologische evoluties en een multidisciplinaire aanpak spelen daarin een belangrijke rol. Hoogkwalitatieve zorg vereist in vele gevallen een hoogtechnologische omgeving. Daar blijven we als organisatie toekomstgericht op inzetten wat ook bijdraagt aan de kwaliteitsdimensies van veiligheid, effectiviteit en efficiëntie. De investeringen die we doen staan in verband met de gemaakte en gedeelde strategische keuzes.
Onze technologische/IT-infrastructuur houden we up-to-date en we bepalen onze visie op het vlak van de evolutie van het elektronisch patiëntendossier (EPD). Uiteraard zal de technologische focus ook slaan op patiëntgerichte technologie die de toegankelijkheid bevordert (zoals het patiëntenportaal, telegeneeskunde ...)
Samen zorgen we voor jou! Door samen te werken binnen en buiten ons ziekenhuis, kunnen we efficiënter en beter zorg verlenen. Dat leidt tot groei en uitstekende dienstverlening.
Door partnerschappen en samenwerkingsverbanden te vormen kunnen we een breder scala aan diensten aanbieden, onze patiëntenpopulatie uitbreiden, toegang krijgen tot nieuwere technologieën en innovaties en een betere zorgkwaliteit en patiënttevredenheid garanderen. De nakende fusie met AZ Jan Palfijn speelt daarin ook een cruciale rol.
Het is cruciaal dat we elk partnerschap aangaan met duidelijk gedefinieerde doelen en wederzijdse voordelen voor beide partijen. We willen als organisatie altijd een meerwaarde kunnen brengen in een samenwerkingsverband. Als waarden-gedreven ziekenhuis, met een sterke arts-patiëntrelatie, bevorderen we een cultuur van samenwerking, transparantie en ethische praktijk, waarbij we actief de dialoog aangaan met patiënten (patient empowerment), hun naasten/mantelzorgers (als actieve zorgverleners), de huisartsen en andere actoren van de eerste lijn (kinesisten, thuiszorg, woonzorgcentra, wijkgezondheidscentra, centra voor geestelijke gezondheidszorg enz.) en de bredere gemeenschap om samen te werken aan een gezondere toekomst voor iedereen.
We creëren meer waarde voor onze patiënten, onze medewerkers, onze partners, de Gentenaars en de planeet.
Als het urban Gents ziekenhuis willen we onze verantwoordelijkheid nemen door in te zetten op maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen, door onder meer bij te dragen aan de realisatie van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen en daarover transparant te rapporteren.
Als maatschappelijk verantwoorde organisatie dragen we bij aan het verbeteren van de zorg door de schaarse middelen optimaal te benutten zodat ze meer waarde creëren voor onze patiënten. We gaan zo ook op een meer bewuste manier om met de publieke middelen. We vestigen binnen onze organisatie de aandacht op ethische, milieu- en sociale overwegingen in ons dagelijks handelen en stellen daarbij de menselijke waardigheid voorop. We dragen zorg voor onze medewerkers, hebben aandacht voor sociale rechtvaardigheid en inclusie en willen meewerken aan het verbeteren van de algemene gezondheid van de bevolking.
Groenebriel 1
9000 Gent
GPS adres
Terhagen